Tidigare WUD

2016: Hållbarhet

Årets upplaga av World Usability Day handlar om hållbarhet & UX. Det handlar om att vi som designer bör fundera på hur de produkter och tjänster vi jobbar med kan påverkar oss och vår omvärld.

Genom att göra produkter och tjänster smarta, återanvändbara och effektiva kan vi hjälpa till att minska vårt fotavtryck på miljön.

Sponsorer

claremont-logo_cmykseb

När

Torsdag 10 november, kl: 17:00 – 20:30

Var

SEB:s lokaler, Sergels torg 2

Schema:

09:00 – 10:00 
Frukostworkshop – Reducera matsvinn (Separat anmälan)

17:00-17:30 
Registrering & mat med mingel, snacks & dryck

17:30-18:00 
Hej & välkomna – STIMDI

17:40-18:10 Blixttal 
Ett bilfritt år – Hanna Hasselqvist
Hur en designprocess kan hjälpa till att reducera matsvinn – Liska Weström

18:10-19:00 Workshop
Workshop: Kasta inte in handduken, vi fixar det tillsammans! – Linda Mattsson
(Kaffe & fika under tiden)

19:05-19:35 Blixttal
Hur kan UX-are skapa en mer hållbar finansbransch? – Gabriel Lundström
Min användare, min människa, mitt misstag – Per Axbom

19:40– 20:00
STIMDIs stora pris & avslutning.

Från 20.00 – After Conference!
Bouvet bjuder in STIMDI för After Conference

Eventet är gratis för alla, även icke-medlemmar! (Men man kan lätt bli medlem på plats)

Bilder från kvällen

Fotograf Ola Grönlund.

 

 

Powered by Eventbrite

WUD 2015: Innovation

Nu börjar det dra ihop sig till World Usability Day 2015! Årets tema är innovation och talarna börjar ta plats. I år får vi höra berättelser om om innovation från bland andra Innovatörerna, Crisp och Mobillife. Vi kommer naturligvis också ha workshops även i år, också på temat innovation.

Talare:

Emma Rozada – The perfect storm within the Automotive industry
Sara Backlund – Mer innovationskraft genom tjänstetänk och kundfokus
Bilgi Karan – The profession of Industrial Design is changing rapidly
Anna Ståhl – Breathing Light and Soma Mat
Pinar Metin – The good, the bad and the ugly
Oskar Juhlin – Digitizing Fashion

Workshops:

Terje Andersson – Ökad innovationsförmåga – Framtidssäkra din affär
Martin Christensen – Resultatinriktad innovationsworkshop
Linda Mattsson – Låt cheferna leva ut sin kreativitet, designa med klippdocksmetoden
Mårten Angner – Förmågorna som gör dig oumbärlig i innovationsprojekt

Sponsorer

xlent_black_270x180_transperent

df_4f [Konvert]

 

WUD 2014: Engagerande IT engagerar!

Bra IT engagerar! Både i användning och framtagning av dem. Vi vill uppnå båda sakerna i år. Därför har vi bjudit in ett antal inspirerande personer och företag som ska hjälpa oss att leda design-workshops. Som deltagare får du möjlighet att jobba med olika teman och själv lösa designproblem.

Vi börjar kvällen med ett antal blixttal som workshopledarna håller på temat UX och engagemang. Därefter kommer vi genomföra fem olika workshopar. Varje deltagare kommer att få delta i två av dem. Vilka får du veta när du registrerar dig men det är bra om du har tänkt igenom vilka du skulle vilja gå på eftersom det kommer finnas visst valutrymme.

Alla-loggor-2014

Blixttal

Erik Markensten, Antrop: UX hjärta Engagemang
Jonas Söderström, inUse: Världens första intranät, gorillamodellen och varför vi fortfarande mejlar dokument till varandra
Mårten Angner, Whiteport: Omedelbart visuellt UX-ledarskap
Johan Öbrink, iTeam: Engagement driving UX
Martin Christensen, Crisp: Vad innebär samarbete?

Jonas Söderström & Annika Sundqvist, inUse: Effektstyrning

Hur man kommunicerar användargrupper och mål, och prioriterar sina insatser för maximal effekt och nytta för organisation och användare.

Jonas är UX strateg, har skrivit boken ”Jävla skitsystem” och är omåttligt populär i Norge. Annika är säljande projektledare som vill göra världen lite bättre med design. På inUse gör vi vardagen enklare och roligare för alla. Vi är en digital byrå som gör allt från intranät och komplexa system till webb, appar och utveckling av nya innovativa digitala produkter och tjänster.

Erik Markensten & Sofia Karlsson, Antrop: Bygga en upplevelsekarta

Efter en kort introduktion till kundresekartor och upplevelsekartor som verktyg får ni öva på grunderna i att bygga upp en upplevelsekarta för en existerande tjänst. Målsättningen med workshopen är att ni efteråt ska känna till vad en upplevelsekarta är, när den kan användas och grunderna för hur man bygger upp den.

Erik och Sofia är båda seniora tjänstedesigners på Antrop. Antrop är en strategisk designbyrå som hjälper kunder att skapa framgångsrika produkter och tjänster.

Mårten Angner, Whiteport: Omedelbar whiteboard prototyping & storyboarding

Kraftfulla tekniker för att snabbt skissa på scenarios och storyboards för att skapa konstruktiv dialog inom ett team och med intressenter, samtidigt med fokus på att skapa bra gränssnitt.

Mårten är interaktionsdesigner och entreprenör sedan 17 års ålder. Driver den virtuella digitalbyrån Whiteport och utvecklar och utbildar i nya effektiva metoder för att ta fram interaktiva produkter och tjänster. Mårten har till dags dato utbildat närmare 1600 personer i interaktiv skissteknik.

Martin Christensen, Crisp: Lär dig om Design Studio

Hur engagerar du dina medarbetare i designarbetet? Jo, du bjuder in dem till en Design Studio! Där får allas designidéer komma fram på bordet i en smart struktur som främjar samarbete och hindrar design-by-committee. Dessutom får alla en förståelse för att design inte är så himlaenkelt som man kunde tro.

Martin är lean/agile UX konsult på Crisp och driver konferensen UXopen.se.

Johan Öbrink, iTeam: Att skapa information utifrån inget

Det finns många situationer när vi människor befinner oss i någon form av väntesituation t.ex. på akuten eller vid tågförseningar. Är det då möjligt att förbättra tjänsteupplevelsen genom att utifrån ofullständig information ge konsumenten större beslutsmöjlighet?

Johan är teknisk creative director på iTeam där han bland annat jobbar som mentor åt utvecklingsteam och på kvällarna bygger han helikoptrar som kraschar och har löst frågan om det var hönan eller ägget som kom först.

WUD 2013: Hur mår våra eHälsosystem?

WUD 2013 gick av stapeln den 14 november 2013. Temat för året var Healthcare: Collaborating for Better Systems.

Årets program i Stockholm arrangerades av:

loggor_wud2013

David Liljequist, Vårdförbundet:
Ladda ner presentationen
Störande eller stödjande – om eHälsosystemens andvändbarhet 2013
Den svenska vården och omsorgen står inför stora demografiska, organisatoriska och finansiella utmaningar de kommande åren. Samtidigt rapporteras att allt större del av vårdpersonalens tid upptas av administration och IT-strul. På uppdrag av Socialdepartementet har professionsorganisationerna i Samrådsgruppen för nationell eHälsa tagit fram en rapport om hur dagens IT-system inom vård och omsorg fungerar ur ett användbarhetsperspektiv. Dr. i medicinsk informatik Isabella Scandurra har varit projektledare för arbetet och rapporten lämnades till departementet i juni i år. I presentationen kommer jag att gå igenom rapporten och de faktorer som vi där pekar ut som avgörande för att förbättra informationshanteringen inom vård och omsorg.

Malin Misaghi & Jonatan Wentzel, Usify:
Ladda ner presentationen
Att skapa nytta i stora vårdrelaterade utvecklingsprojekt
Hur tar vi oss från politiska mål och verksamhetsmål till färdiga nyttoskapande tjänster? Hur får vi hela kedjan att hålla ihop? Vi belyser olika steg i utvecklingskedjan som t.ex. målsättning, nedbrytning av mål, behovskartläggning och lösningsdesign, vidare till utveckling och test i Scrum-team. Vi hämtar exempel från projektet Intygstjänster 2013. Föredraget hålls av Usify som idag arbetar i ett antal nationella projekt med nyttoskapande, användbarhet och design.

Maria Hägglund, Karolinska Institutet:
Ladda ner presentationen
Att använda användarcentrerade metoder för utveckling av nationella invånartjänster – exempel från projektet Mina vårdflöden
Maria berättar om hur hon och hennes kollegor har arbetat tillsammans med olika patientgrupper för att hitta behov och problem. De har använt personas, flödesmodeller och scenarios i utvecklingen av nya tjänster för invånare. Hon kommer också att diskutera generella svårigheter och utmaningar med att arbeta med användbarhetsfrågor inom hälso- och sjukvården.

Isabella Scandurra, Uppsala Universitet:
Ladda ner presentationen
Deployment of Online Medical records and E-health services – forskning kring utveckling och införande av patientens journal på nätet
Syftet med DOME-projektet är att utifrån studier av e-hälsoprojekt bygga upp kunskap om införande och användning av nationella e-hälsotjänster, invånartjänster. Vi har i forskningsprojektet ett samarbete med de parter som ingår i införandet av Journal på Nätet i Sverige, och även internationellt genom SUSTAINS. SUSTAINS-projektet är ett EU-projekt där Landstinget i Uppsala Län (LUL) är koordinator för 16 parter i 11 länder.

I den här presentationen om DOME kommer vi att redovisa några av de erfarenheter som gjorts i och med att LUL i november 2012 gav alla patienter tillgång till sin egen journal samt en rad andra e-hälsotjänster på nätet, något som LUL är först i landet att erbjuda. Den kunskap vi vill ta fram med vår forskning gäller aspekter och frågeställningar kring införande av publika eHälsotjänster inom tre huvudområden: patient & närstående, professioner & management och utveckling & införande.

WUD 2012 i Stockholm

Temat för WUD 2012 var Usability of financial services och till detta var vi glada att kunna erbjuda en sällsynt möjlighet att få lyssna på Brett King som är en inspirerande talare, författare och innovatör inom bank.

Om ni vill se presentationerna finns filmer under Medlemsaktiviteter, klicka här!

Brett King: The Battle for the Bank Account and why the Banks will probably lose

Brett King skrev 2010 boken Bank 2.0 där han vänder upp och ner på hur banker bör möta sina kunder. Boken toppade Amazons bästsäljarlista i USA, Storbrittanien, Tyskland, Frankrike, Italien, Kanada och Japan under 2 års tid. Brett syns återkommande i Wall Street Journal, CNBC, BBC, Financial Times, Bloomberg och The Economist och han är en uppskattad talare som anlitas av banker och andra finansiella organisationer över hela världen.

Bretts senaste projekt är en helt ny sorts bank: Movenbank. Namnet kommer från “Move-and-bank”. Denna bank baseras på en kortlös mobil plattform utan hantering av kontanter och utan fysiska bankkontor. Banken har på ett liknande sätt som Apple fokus på banbrytande design av användarupplevelsen. Movenbank baserar sina kundanalyser på hur potentiella kunder använder sociala medier. Brett blev i slutet på maj i år utsedd till “Top Innovator of the Year” av American Banker för just Movenbank.

I sitt föredrag kommer Brett att utforska framväxten av den mobila plånboken och vad det innebär för bankkontot som företeelse. När mer än 60% av världens befolkning saknar ett bankkonto, när mobiltelefoner finns överallt och när förbetalda kort blir allt mer spridda behövs då en bank överhuvudtaget? När du kan få din lön betald direkt till telefonen, när ditt iTunes-konto fungerar som ett förbetalt betalkort, och när du kan använda Facebook för att skicka pengar – kommer då bankerna fortfarande att kunna konkurrera?

Om du vill få en förhandstitt har Brett King hållit en TED nyligen.

Bli framtidens vinnare – både externt och internt

Peter Beiming, Director Sales & Client Managment, och Pella Bergquist, Senior User Experience Architect, Logica

Framtidens bankkunder kommer inte att vara lojala utan köpa finansiella tjänster utifrån behov här och nu. Tillgång och användarbarhet blir därmed fokus. Samma gäller internt på företaget. Är du redo?

Logica är nu en del av CGI, en ledande affärs- och IT-tjänsteleverantör med 72 000 medarbetare i över 40 länder. CGI erbjuder bank- och finansmarknaden ett komplett utbud av tjänster som hjälper företag och organisationer världen över att förändra sina verksamheter. Den expertkunskapen har lett till att CGI samarbetar med 23 av 25 toppbanker i USA och 22 av 25 i Europa. CGI:s erbjudanden, som är framtagna specifikt för bank- och finansmarknaden, hjälper kunderna att uppnå ett bättre resultat och att minska kostnaderna.

Kortbetalningar för alla – är det möjligt och hur fungerar det?

Johan Bendz, marknadschef, iZettle

Hittills har det varit både kostsamt och krångligt för småföretag att börja ta betalt med kort. För privatpersoner har det varit nästan omöjligt. Men inte längre. iZettles vision är att demokratisera kortbetalningar och ge alla möjlighet att ta betalt med kort på ett enkelt och säkert sätt.

iZettle är ett svenskt företag som utvecklar tjänster för handel för såväl privatpersoner som företag. Den första tjänsten består av en app och världens första lilla chipkortläsare som förvandlar en smartphone eller tablet till en EMV-certifierad kortterminal. iZettle grundades 2010 av serieentreprenörerna Jacob de Geer och Magnus Nilsson och finansierades senare av Index Ventures, Greylock Partners, Creandum, Northzone och MasterCard. iZettle finns idag på fem marknader (Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien) och har kontor i Stockholm, London och Berlin.

Personas 2.0 – för sömlösa tjänster över tid och kanaler

Henrik Eneroth, interaktionsdesigner, Antrop

Den klassiska bankens 9-15 är historia, det är de flesta överens om. Men det är svårt att veta när, hur och var bankens tjänster behövs och det är dyrt att bli bäst i alla kanaler. Vi kommer prata om hur personor kan göras kanaloberoende och användas för att skapa en sömlös tjänsteupplevelse för kunder, oavsett när, hur och var.

Antrop är en designbyrå med hjärtat och hjärnan i användbar design. Genom verkliga kundinsikter hjälper vi våra kunder att skapa omtyckta tjänster som genererar affärsnytta.

Användarupplevelsen som konkurrensfördel

Joel Bergqvist, Account Director, Daytona

Varför storbankerna tappar kunder till småbankerna, varför framtidens banker måste tillföra verkligt värde för att överleva och användarupplevelsen som differentiator i en bransch byggd på generiska tjänster och me-too-komplex.

Daytona är en digital byrå med användarens upplevelse i fokus. Med digital strategi, design, teknik och ett nästan sjukligt intresse för Internet utformar vi innovativa digitala produkter och tjänster med ett gemensamt: mätbart resultat.

WUD 2012 i Göteborg

Den 8 november är det återigen dags för World Usability Day. Som vanligt firar vi med en samling intressanta föredrag på temat Usability och Brukarorienterad produktutveckling mellan klockan 17.00 och 19.00 i hörsal VG i V-huset på Chalmers, Johanneberg. Årets globala tema är “Usability of Financial systems”. Det struntar vi i. I stället blir det en härlig blanding bestående av:

  • Oskar Luvö – Design av affärsstöd för fastighetsmäklare
  • Linnea Fogelmark – Shadowing – user research in the shoes of another profession
  • Torsten Freyhal – ”Att utveckla användbara appar”
  • Dimitrious Gkouskos – Accounting for the user: ”Exploring driver needs in vehicle interfaces”
  • Sus Lundgren – “Gesture hinting” i mobiltelefoner

Dessutom blir det som vanligt mingel efteråt så att vi alla får chansen att prata med varandra.

Varmt välkomna önskar Design & Human Factors, Chalmers genom Oskar och Pontus.

WUD 2011 i Stockholm

Datum: 10 november, 2011
Plats: KTH

2011 tog sig STIMDI an WUD för första gången. Vi valde att fokusera på inspiration och design. Det blev en mycket uppskattad dag med publikrekord för WUD i Sverige. Vi hade följande talare:

Google, Lidia Oshlyansky: How UX-research and design can work together to make better products

Google is a well known, household name and a “verb” in the English dictionary. Working in User Experience at Google and specifically as a researcher has it’s challenges and rewards. Being one of the best known brands with products covering everything from search to email to advertising means that millions of users and consumers are affected by our decisions and our designs. This talk will discuss how we work in UX at Google and how we work within the engineering environment.

Lidia started her professional career as a Social Worker and then moved into Computer Science – from database programming and architecture to Human Computer Interaction. Her career in HCI has taken her through various roles and companies. She has worked for dot coms such as Orbitz.com and Cars.com, as a consultant in the financial sector, in an agency environment where clients included WWF.org, Royal Mail and the UK Department of Health. Most recently she has worked as a User Researcher for Nokia and now Google. At Google she has been primarily responsible for research for AdSense. She recently moved to the onto the Emerging Markets team where she will lead research efforts . She also gets involved with a wider range of European based research projects such as those helping the YouTube and Google Product Search teams. Lidia completed her PhD in HCI in the UK where she has been working and living the last 8 years until recently relocating to Stockholm.

Adaptive PathJared ColeInspiration, Insight & Impact

When we speak of inspiration, we often speak of it with divine reverence, making it seem unattainable through human thought and action. In this session, I will ground inspiration in a detailed case study, focusing on a holistic, people-centered approach to creation, delivery and management of products and services. More importantly, I’ll also discuss how this approach can inspire designers and organizations as it adds quantitatively and qualitatively to the bottom line.

Jared is a Design Director at Adaptive Path and one of the founding members of Adaptive Path’s Amsterdam studio. He works closely with organizations to identify new strategic opportunities for product and service innovation, discovering new ways for design to deliver greater value to employees and customers. Jared has had the good fortune of working with all kinds of companies, from small non-profit arts organizations to large multinational financial services, addressing everything from large strategic service and organizational design problems to detailed visual design. Some of his clients include Motorola, ASICS, BBVA, NXP, John Muir Health, Goldman Sachs, Boston Ballet, Hasbro and Harvard Business School.

Jared has a Masters of Design from Carnegie Mellon University’s School of Design, and a Bachelor of Design with an emphasis in visual communication, rhetoric and semiotics, from the Nova Scotia College of Art & Design. When he isn’t viewing reality through the lens of design, Jared enjoys losing time in used bookstores and developing his skills as an amateur musicologist. If things had turned out differently, he’d probably be a roadie for Slayer… or a librarian.

AntropErik Markensten: Framtidens UX Research i designprocessen
Idag arbetar vi med UX-frågor i projekt för att skapa bättre produkter och tjänster men redan nu ser vi en ökande betydelse av dessa frågor på styrelseborden för beslut på avgörande strategisk nivå. I detta föredrag berättar jag om hur man kan arbeta med user research både som en katalysator för innovation och design i projekt, men också som en drivkraft för att som organisation identifiera nya strategiska möjligheter genom att på djupet förstå sina kunder och den värld de lever i.

Erik Markensten brinner för att designa tjänster med fokus på affärsnytta och användningsupplevelser och har gjort detta sedan 1999. För tio år sedan var han med om att starta företaget Antrop, där han fortfarande är verksam, med målet att få fler organisationer att arbeta med UX-frågor i sin affärs- och teknikutveckling. 2009 erhöll han STIMDIs stora pris för sina insatser inom användbarhetsområdet, bland annat för sin forskning om hur beställare av IT-system kan använda UX-metoder för att ta kommandot i utvecklingsprojekten. Beroende på humör kallar han sig för Upplevelsestrateg, User researcher eller Interaktionsdesigner. Han har en fantastisk fru och två underbara barn och bor i Stockholm.

Myra Industriell design ABJulia Treutiger: Sätt att hitta rätt
Julia Treutiger berättar om två Case där Myra använt Personas respektive ett företags kärnvärdeord som relateras till form, på ett sätt som både genererar kreativitet och ger underlag för bra beslut i produktutvecklingen. Metoder som ger en kick till inspirationen och kreativiteten samtidigt som det ger en klarare bild av brukarens behov och uppfattning av produkten.

Julia Treutiger är industridesigner utbildad i Lund och är nu anställd på Myra Industriell Design. Hon har tidigare erfarenhet bl. a. från Ikea. Under hösten har hennes köksserie Fix för Sagaform kommit ut. Julia har ett säkert formspråk och ett genuint intresse för att hitta lösningar som uppfyller brukarens intressen på ett estetiskt skönt sätt.

Ocean Observations, Per Nordqvist och Ida Ristner: Mänskliga möten i boxens gränsland
Genom att undvika att bara involvera användare för att verifiera design eller för att förstå en målgrupp strävar vi istället efter mänskliga möten som inspirerar och ändrar vår syn på det vi gör. Ofta hittar vi i dessa möten nya och okända vägar till bättre design/lösningar. Det blir sällan som man tänkt sig. Det blir bättre. Vi visar exempel på hjälpmedel som vi använder oss av för att hitta inspiration till nya idéer och lösningar. Och berättar om hur mänskliga möten hjälper oss att hitta det vi inte trodde fanns.

Ida Ristner jobbar som interaktionsdesigner på Ocean Observations. Hon drivs av att designa produkter som gör livet enklare, vackrare och roligare för människor, i dess vardag såsom professionella situationer. Med sin bakgrund inom industridesign och med specialkompetens inom interaktions- och gränssnittsdesign förstår hon hela produktupplevelsen och kan skapa meningsfulla lösningar. Efter arbetet ser man oftast Ida tillsammans med ett par snickarbyxor eller sin stojiga hund Bosse.

Som interaktionsdesigner på Ocean Observations arbetar Per Nordqvist med att hitta det nya och hans ambition är att eliminera gränserna mellan fysisk produkt och digitalt gränssnitt för att skapa enhetliga användarupplevelser som löser verkliga problem och hjälper människor.
Med en bakgrund från medieteknikutbildningen på KTH kombinerar Per sitt analytiska och tekniska tänkande i sin design till att skapa fullständiga system och smarta tjänster. När arbetet inte kallar hittar man Per i en rökig klubbmiljö spelandes musik.

WUD 2006-2010

WUD-arkivet hittar du information om WUD i Sverige mellan 2006 och 2010.

Etiketter