← Tillbaka till tidigare aktiviteter

Frukostseminarium om mobil design på Antrop

Datum: 12 april, 2012
Plats: Antrop, Krukmakargatan 21, Stockholm

Morgonen började med frukost och möjlighet att mingla på Antrops kontor.

Tom om design för mobila plattformar

Tom Airaksinen från Antrop inledde med att prata om design för mobila plattformar. Han tycker att man ska se den mindre skärmen som en fördel eftersom man då måste fokusera på det viktigaste för att inte få ett rörigt gränssnitt.

Han berättade att det är viktigt att designa för situation och inte för en viss produkt. Exempelvis kan man använda mobilen både när man är på språng och när man sitter flera timmar i lugn och ro på ett tåg och har mycket tid att läsa. En bra formel är:

”value > pain”

Det innebär att värdet av en funktion måste vara större än frustrationen för att utföra uppgiften. Eftersom det kan vara svårt att öka värdet så kan det ibland vara enklare att minska frustrationen.

Som utlovat bjöd Tom på några praktiska tips:

  • Ha bra förvalda värden, exempelvis genom att fylla i dagens datum i datumfält
  • Tänk på 80/20-regeln, dvs 80% av användarna använder bara 20% av funktionerna och det kan vara viktigt att tänka på när man ska göra en mobilsida av en webbsida
  • Det är bra att utnyttja mobilens möjligheter som kamera och gps, ett exempel är Mathem där man kan skanna in streckkoden för en vara hemma för att lägga till den på inköpslistan
  • Följ de designriktlinjer som finns, dessa uppdateras ofta och Android har nya riktlinjer nu

Till sist berättade Tom om appen LiveView som möjliggör att jobba i t.ex. Photoshop via datorn och se designen direkt i mobilen.

Visar om responsive och mobil design

Under den andra halvtimmen var det Visar Ulaj från Valtech som berättade om vilka utmaningar med mobil design och responsive design han stött på. Han inledde med att påstå att mobilen är den mest personliga datorn vi har haft, den är en förlängning av oss själva.

Visar visade ett par exempel på mobila webbplatser som han jobbat med, t.ex. sidan umo.se (en hemsida för ungdomshälsa).

En av utmaningarna med mobilappen för umo.se var att ha artiklar i en hierarki, men samtidigt visa var användaren befinner sig. Designteamet skapade en blandning av meny och breadcrumps. Menyn upprepade sig i slutet av artikeln så att användaren slipper scrolla upp, eftersom sidorna blev så långa på mobilen.

Visar pratade också om responsive design. Han menade att det är praktiskt att designa 1 gränssnitt som fungerar för alla skärmar, men att det är mycket svårt.

Vi som lyssnade tackar Tom och Visar för en inspirerande morgon!

Etiketter: