← Tillbaka till tidigare aktiviteter

Användningstesta på café

Datum: 26 februari, 2010
Plats: Torget på KTH, Lindstedtvägen 3

Tom Airaksinen från Ocean Observations pratade om sina erfarenheter med att försöka klämma in användarstudier när varken tid eller budget egentligen finns. Hans tre tips var att

  • Fuska
  • Ligg i
  • Gå på café

Med fuska menade han att man kan ta några timmar från designtiden och lägga på användarstudie istället. Kunden behöver inte veta exakt vad man gjort varje timme!

Hans andra tips var att man ska ligga i och tjata på kunden tills man får igenom sin användarstudie. Ett problem kan vara att man inte får tag i målgruppen utan kundens hjälp, men då kan man utnyttja sitt sociala nätverk eller utnyttja de få inom målgruppen man lyckats träffa eftersom de troligtvis känner fler. En diskussion öppnades om huruvida facebook kan vara ett bra sätt att hitta folk som passar in i målgruppen. De som provat var positiva.

Det sista tipset var att gå på café. Med det menar han att man kan “designa” på cafét och där också direkt hitta människor att testa sina designförslag på. En fördel är att man har tillgång till tackersättning, det blir lätt att bjuda på något extra till kaffet om de deltar. Däremot är det inte alltid man har en målgrupp som går att få tag på, på vilket café som helst.

I diskussionen efteråt var det många som ansåg att man alltid skulle försöka hinna med en liten användarstudie även om budget inte finns.

Diskussionen handlade också om att design är något som alla kan tycka och tänka saker om, men bevismaterial från en användarstudie är svår att snacka bort. Ibland handlar det också om att låta alla få säga sin mening men sen ändå göra det som man själv tror är bäst.

Etiketter: