← Tillbaka till tidigare aktiviteter

World Usability Day Stockholm

Datum: 08 november, 2012
Plats: Stockholm, KTH, Hörsal F1, Lindstedtsvägen 22

I Stockholm var vi ca 180 pers som deltog på WUD. Vi i styrelsen är mycket nöjda med dagen och känner oss inspirerade av alla talare. Här har vi skrivit en sammanfattning från dagen. Alla dragningar spelades in och kommer bli tillgängliga för Stimdis medlemmar inom kort.

Logica

Först ut var Peter Beiming och Patrick Lindfors från Logica som pratade om hur man blir framtidens vinnare. De menade att numera jämförs allt och därför kan vem som helst åka ut, när som helst. Ett exempel de tog upp var hur man går tillväga för att köpa en resa. Förr fick man gå till en resebyrås kontor där en säljare valde vilken resa man skulle köpa. Nu jämför man istället resor på nätet och genom att fråga kompisar i sociala medier.

Patrick berättade om sin syn på innovation. Han menade att även små förbättringar som gör produkter och tjänster mer användbara är innovation. Till det tog han upp tre exempel på förbättringar som är bra innovation för honom:

  1. SMS-betalning till kompisar
  2. Mobilanpassade webbsidor
  3. Gruppera siffrorna i OCR-numret

De var övertygade om att det kommer komma smarta människor som bygger nya tjänster som de kommer tjäna pengar på, medan bankerna får stå för infrastrukturen.

iZettle

Talare nummer två för dagen var Johan Bendz från iZettle som pratade om kortbetalningar för alla. Johan inledde med att berätta hur idén om iZettle kom till. Det var nämligen så att grundarens fru sålde glasögon på mässor, men kom alltid hem besviken eftersom hon missade hälften av alla köp för att hon inte tog kortbetalningar. Anledningen till att hon inte hade någon kortterminal var för att det är krångligt att skaffa, dyrt och svårt. Grundaren till iZettle tänkte då: hur svårt kan det vara att göra en chipläsare? Och så var arbetet igång.

Johan berättade att: "Användbarheten har varit avgörande för att vi ska lyckas". På 15 månader har de fått ca 750 000 kunder och det revolutionerande med deras tjänst är just att den är anpassad för privatpersoner med en prissättning som passar dem. Cash fungerar inte i Sverige längre och därför behövs en produkt som iZettle på ställen som t.ex. Bondens marknad.

Antrop

Henrik Eneroth från Antrop som pratade om personas. Länge har personas varit en "wall of text", men nu finns de i en bättre upplaga som är lätt att ta till sig och finare att titta på. Henrik berättade om den nya versionen som: "We didn't actually loose the wall of text, but we hid it". Det nya utseendet leder till att fler läser och tar till sig personas. Han berättade att personas hos Antrop alltid baseras på användarstudier med personer ur målgruppen och det som är gemensamma faktorer tas med i personan. En persona ska gärna vara så lik en verklig person som möjligt. När man kan köpa en julklapp till sin persona, då har man lyckats, menar Henrik.

Henrik presenterade tre viktiga saker att minnas (på engelska):

  1. Use personas general to the service you offer, and add detail to them based on the current project
  2. Use experience mapping to identify problems and opportunities across channels
  3. Insight and success of a project correlate

Daytona

Efter pausen var det Joel Bergqvist från Daytona som pratade om användbarhet som konkurrensfördel. Han pratade till bankerna i Sverige och förklarade vad som håller på att hända, vad det innebär och hur de ska lösa krisen.

Joel berättade att det som håller på att hända är att mobilt internet kommer vara vanligare än internet via datorn om 14 månader. Frågan är om bankerna har designat sitt erbjudande efter det? För att ett företag ska överleva måste deras erbjudande vara relevant och ge ett verkligt värde. Ett exempel som Joel tog upp var Kodak, vars värde var: "Ditt livs fotoalbum". De förlorade för att de inte satsade på den nya digitala affären eftersom den inkräktade på deras befintliga affär.

Svaret på hur bankerna ska lösa krisen är, enligt Joel, skunkworks. D.v.s. att sätta ihop ett kärnteam som under en begränsad tid får lösa problemet utan att förhålla sig till befintliga system.

Brett King

Årets huvudtalare var Brett King och han höll ett mycket inspirerande tal om hans sätt att se på banker och deras affär. Han berättade också om sin egen nystartade bank, Movenbank. Det tillverkas fler mobiltelefoner per dag, än det föds barn. Det innebär att hela världens befolkning inom kort kommer ha en mobiltelefon, menade han. Däremot är det fortfarande en stor del av världens befolkning som inte har något bankkonto.

Brett berättade om hur man kan betala via sms i Kenya. Bankerna kanske tror att det är det fysiska mötet med kunden som är det viktigaste, men i själva verket besöker människor i snitt sitt bankkontor en gång per år, till skillnad från internetbanken som man i genomsnitt besöker 250 gånger per år. Han pratade om att man på fler ställen kan betala med mobilen och ställde därmed frågan om banker verkligen kommer behövas i framtiden? Kanske kommer telefonen att bli vår bank istället.

Ett urval av Tweets från dagen:

Per Axbom @axbom
@johanbryggare Brett was awesome. He impressively tied together all aspects of #ux in a banking context @brettking #wudsthlm

Katarina Jansson @stockholmkat
60% of worlds pop. are unbanked, 85% have mobile phones. Why give them a card? Brett King #wudsthlm #wud2012

Elisabeth Frändestam @ElisabethFr
How to succeed in banking? Get rid of the friction! @brettking #wudsthlm

P Bergqvist @peppelorum
Fantastisk dragning av @jbergqvist om hur bankerna ska lösa sin egen (kommande) kris! #swe #wudsthlm

Joel Bergqvist @jbergqvist
Älskar att arrangörerna på #wud2012 #wudsthlm just fick alla i salen att köra Röris!

Magnus Svantegård @magnus_s
#wudsthlm och lyssnar på @jbendz om storyn bakom @iZettle Lysande presentation om en fantastisk tjänst. Inspirerande.

Etiketter: , ,