← Tillbaka till tidigare aktiviteter

WUD 2011

Datum: 10 november, 2011
Plats: KTH

2011 tog sig STIMDI an WUD för första gången. Vi valde att fokusera på inspiration och design. Det blev en mycket uppskattad dag med publikrekord för WUD i Sverige. Vi hade följande talare:

Google, Lidia Oshlyansky: How UX-research and design can work together to make better products

Google is a well known, household name and a “verb” in the English dictionary. Working in User Experience at Google and specifically as a researcher has it’s challenges and rewards. Being one of the best known brands with products covering everything from search to email to advertising means that millions of users and consumers are affected by our decisions and our designs. This talk will discuss how we work in UX at Google and how we work within the engineering environment.

Lidia started her professional career as a Social Worker and then moved into Computer Science – from database programming and architecture to Human Computer Interaction. Her career in HCI has taken her through various roles and companies. She has worked for dot coms such as Orbitz.com and Cars.com, as a consultant in the financial sector, in an agency environment where clients included WWF.org, Royal Mail and the UK Department of Health. Most recently she has worked as a User Researcher for Nokia and now Google. At Google she has been primarily responsible for research for AdSense. She recently moved to the onto the Emerging Markets team where she will lead research efforts . She also gets involved with a wider range of European based research projects such as those helping the YouTube and Google Product Search teams. Lidia completed her PhD in HCI in the UK where she has been working and living the last 8 years until recently relocating to Stockholm.

Adaptive Path, Jared Cole: Inspiration, Insight & Impact

When we speak of inspiration, we often speak of it with divine reverence, making it seem unattainable through human thought and action. In this session, I will ground inspiration in a detailed case study, focusing on a holistic, people-centered approach to creation, delivery and management of products and services. More importantly, I’ll also discuss how this approach can inspire designers and organizations as it adds quantitatively and qualitatively to the bottom line.

Jared is a Design Director at Adaptive Path and one of the founding members of Adaptive Path’s Amsterdam studio. He works closely with organizations to identify new strategic opportunities for product and service innovation, discovering new ways for design to deliver greater value to employees and customers. Jared has had the good fortune of working with all kinds of companies, from small non-profit arts organizations to large multinational financial services, addressing everything from large strategic service and organizational design problems to detailed visual design. Some of his clients include Motorola, ASICS, BBVA, NXP, John Muir Health, Goldman Sachs, Boston Ballet, Hasbro and Harvard Business School.

Jared has a Masters of Design from Carnegie Mellon University’s School of Design, and a Bachelor of Design with an emphasis in visual communication, rhetoric and semiotics, from the Nova Scotia College of Art & Design. When he isn’t viewing reality through the lens of design, Jared enjoys losing time in used bookstores and developing his skills as an amateur musicologist. If things had turned out differently, he’d probably be a roadie for Slayer… or a librarian.

Antrop, Erik Markensten: Framtidens UX Research i designprocessen
Idag arbetar vi med UX-frågor i projekt för att skapa bättre produkter och tjänster men redan nu ser vi en ökande betydelse av dessa frågor på styrelseborden för beslut på avgörande strategisk nivå. I detta föredrag berättar jag om hur man kan arbeta med user research både som en katalysator för innovation och design i projekt, men också som en drivkraft för att som organisation identifiera nya strategiska möjligheter genom att på djupet förstå sina kunder och den värld de lever i.

Erik Markensten brinner för att designa tjänster med fokus på affärsnytta och användningsupplevelser och har gjort detta sedan 1999. För tio år sedan var han med om att starta företaget Antrop, där han fortfarande är verksam, med målet att få fler organisationer att arbeta med UX-frågor i sin affärs- och teknikutveckling. 2009 erhöll han STIMDIs stora pris för sina insatser inom användbarhetsområdet, bland annat för sin forskning om hur beställare av IT-system kan använda UX-metoder för att ta kommandot i utvecklingsprojekten. Beroende på humör kallar han sig för Upplevelsestrateg, User researcher eller Interaktionsdesigner. Han har en fantastisk fru och två underbara barn och bor i Stockholm.

Myra Industriell design AB, Julia Treutiger: Sätt att hitta rätt
Julia Treutiger berättar om två Case där Myra använt Personas respektive ett företags kärnvärdeord som relateras till form, på ett sätt som både genererar kreativitet och ger underlag för bra beslut i produktutvecklingen. Metoder som ger en kick till inspirationen och kreativiteten samtidigt som det ger en klarare bild av brukarens behov och uppfattning av produkten.

Julia Treutiger är industridesigner utbildad i Lund och är nu anställd på Myra Industriell Design. Hon har tidigare erfarenhet bl. a. från Ikea. Under hösten har hennes köksserie Fix för Sagaform kommit ut. Julia har ett säkert formspråk och ett genuint intresse för att hitta lösningar som uppfyller brukarens intressen på ett estetiskt skönt sätt.

Ocean Observations, Per Nordqvist och Ida Ristner: Mänskliga möten i boxens gränsland
Genom att undvika att bara involvera användare för att verifiera design eller för att förstå en målgrupp strävar vi istället efter mänskliga möten som inspirerar och ändrar vår syn på det vi gör. Ofta hittar vi i dessa möten nya och okända vägar till bättre design/lösningar. Det blir sällan som man tänkt sig. Det blir bättre. Vi visar exempel på hjälpmedel som vi använder oss av för att hitta inspiration till nya idéer och lösningar. Och berättar om hur mänskliga möten hjälper oss att hitta det vi inte trodde fanns.

Ida Ristner jobbar som interaktionsdesigner på Ocean Observations. Hon drivs av att designa produkter som gör livet enklare, vackrare och roligare för människor, i dess vardag såsom professionella situationer. Med sin bakgrund inom industridesign och med specialkompetens inom interaktions- och gränssnittsdesign förstår hon hela produktupplevelsen och kan skapa meningsfulla lösningar. Efter arbetet ser man oftast Ida tillsammans med ett par snickarbyxor eller sin stojiga hund Bosse.

Som interaktionsdesigner på Ocean Observations arbetar Per Nordqvist med att hitta det nya och hans ambition är att eliminera gränserna mellan fysisk produkt och digitalt gränssnitt för att skapa enhetliga användarupplevelser som löser verkliga problem och hjälper människor.
Med en bakgrund från medieteknikutbildningen på KTH kombinerar Per sitt analytiska och tekniska tänkande i sin design till att skapa fullständiga system och smarta tjänster. När arbetet inte kallar hittar man Per i en rökig klubbmiljö spelandes musik.

Etiketter: ,