STIMDI'98 info
Index of all STIMDI'98 papers Index of all STIMDI'xx papers

Forskning om IT och lärande.

Jerry Ando
Centrum för Utbildningsteknik
Umeå Universitet

Forskning om IT och lärande i samverkan, FIOL, är ett samarbete mellan Centrum för utbildningsteknik (CUT) vid Umeå universitet, Ericsson, Telia och Svenska IT Institutet (SITI). Projektet är ännu i inledningsfasen och sysselsätter fyra doktorander vid Umeå universitet med motsvarande insats inom SITI. Umeås forskare finns inom Datavetenskap och Informatik. Vi arbetar med att utveckla samarbetet med fler institutioner. Arbetet i FIOL har medvetet utformats så att ytterligare industripartner och forskningsinstitutioner ska kunna ansluta sig under projektets gång. Den inledande projekttiden är två plus två år.

FIOLs grundidé är samverkan mellan forskning och industriell tillämpning. Genom en kontinuerlig dialog mellan forskarna, på Umeå universitet och SITI, och projektmedarbetarna vid Ericsson och Telia, ska kunskapen byggas upp fortlöpande under arbetets gång. Arbetet bedrivs inom fem olika forskningsområden med Kunskapsarbete och lärande som den gemensamma överbyggnaden. De fem forskningsområdena:

  • Kunskapsarbete och lärande
  • Arbetsmiljö, organisation och införandestrategier
  • Kognitiva verktyg
  • Presentation och interaktion
  • Informationsstrukturer

Bakgrund

Under de senaste hundra åren har tillgång till arbetskraft, råvaror och kapital utgjort de grundläggande produktionsfaktorerna i vårt samhälle. Inom de flesta områden ökar nu kunskapsinnehållet i varor och tjänster. I det tjugoförsta århundradet kommer kunskap att vara den viktigaste produktionsfaktorn och därmed det viktigaste konkurrensmedlet. Vikten av utbildning ökar därmed dramatiskt liksom kraven på kontinuerlig kompetensutveckling i arbetslivet. Därmed måste stödet för lärande såväl hos den enskilde medborgaren som i företag och andra organisationer utvecklas.

Höga förväntningar har ställts på att användning av modern informationsteknik (IT) skall kunna bidra till att höja kvalitet och öka produktiviteten i utbildning och kompetensutveckling. Användningen av IT i utbildning och lärande har dock inte utvecklats och anammats i samma takt som den tekniska utvecklingen. I stor omfattning har vi applicerat kända synsätt, traditionella pedagogiska metoder och arbetsformer på den nya tekniken. Den nya nätverksbaserade tekniken ger helt nya möjligheter att möta individens behov och förutsättningar och skapa nya kreativa miljöer och verktyg för utbildning och lärande. Utgångspunkten för samarbetet i forskningsprogrammet FIOL är därför att genom tvärvetenskaplig samverkan mellan grund- och tillämpad forskning samt med industrin utveckla nya pedagogiska/metodiska modeller och verktyg för nätverksbaserat lärande.

Syfte

FIOLs syfte är att:

  • generera ny kunskap och utveckla nya tankemodeller för nätverksstött lärande
  • visa hur informationsteknik och pedagogik kan integreras i lärandeprocess och kompetensutveckling
  • utveckla nya kognitiva verktyg inom området nätverksstött lärande
Samarbetet i FIOL har också till syfte att utveckla nya samverkansformer för en snabb återkoppling och dialog mellan grund- och tillämpad tvärvetenskaplig forskning samt mellan universitet, forskningsinstitut och industri.

Medverkande forskare vid Umeå universitet

Anders Broberg, Datavetenskap
Ulf Hedestig, Informatik
Andreas Lund, Informatik
Thomas Pedersson, Datavetenskap

STIMDI'98 info
Index of all STIMDI'98 papers Index of all STIMDI'xx papers