Grattis Jens Wedin!

STIMDIs stora pris tilldelas Jens Wedin för sitt stora engagemang och bidrag till hela Sveriges UX-community: Genom sitt arbete som föreläsare, coach, mentor och kollega har vi alla något att lära av Jens, oavsett tidigare erfarenhet och kunskapsnivå. På ett pedagogiskt och lösningsfokuserat sätt vägleder Jens den nyfrälste designern såväl som den erfarne ledaren genom komplexa utmaningar i sin blogg, pod, undervisning, mentorskap och coachning för ett mer användarcentrerat och inkluderande samhälle.

Hur känns det att få denna utmärkelse?
Stolt och lite sprallig så klart. Min dotter frågade förut, ”pappa, vad jobbar du med?”. Nu när jag ofta sitter hemma och jobbar på grund av Corona, överhör de mig prata med mina kunder. En dag sa min dotter ”Pappa, nu vet jag vad du gör!”. Du jobbar med Design Thinking. Jag frågade Elsa, som hon heter, om hon vet vad det är. Elsa svarade ”det är att sitta och prata med människor”. När jag sa att jag blivit tilldelad detta fina pris sa Elsa, ”har du vunnit pris i att sitta och prata?”

Men jag vill även säga att jag hade inte varit här om jag inte hade haft en fantastisk familj, att jag fått arbeta på bra arbetsplatser där chefer, ledare och kolleger trott på mig. Jag vill även lyfta fram mina kollegor i Design Leadership Community och Berghs School of Communication där jag ofta utbildar.

Hur väcktes ditt intresse för UX?
När jag var ung arbetade jag som fönsterputsare. Min pappa var fönsterputsare, och min bror har nu tagit över företaget. När jag jobbade med min pappa och vi var och putsade hemma hos äldre personer så bjöd de ofta på fika. Det var ofta kaffe och ett fat med småkakor. Vi satt och pratade en stund om livet och allt däremellan. Det var då jag förstod vad de köpte, vad deras behov var och vad vår tjänst egentligen var. Det var att få stund tillsammans människor emellan. Såklart putsade vi även fönstren, men den var stunden som uppskattades. Det finns så mycket i denna historia som är UX. Allt från förstå behov, vem som är kunden och vad som är erbjudandet, till kundresan och själva upplevelsen.

Största överraskning som UX-are?
Att det är mycket vi inte vet. Om du observerar, är nyfiken och lyssnar aktivt på människor och verkligen förstår dem så lär du dig så mycket. Det blir så mycket enklare att hitta en lösning om du verkligen vet vad som är problemet och behovet. Det är så lätt att glömma detta, bort både som designer men även alla andra som jobbar med att bygga rätt produkt eller tjänst.

Förhoppningar inför framtiden?
Jag vet att vi som skrå och bransch kan göra så mycket bra. Vi behöver fortsätta att se till att vi skapar en bättre framtid och att vi bygger rätt produkt och tjänst. Vi måste fortsätta att trycka på mångfald, etik och det mänskliga perspektivet i allt vi gör. Jag vet att vi kommer att göra detta.