Session 1 - Användbarhet i praktiken
|
1. |
Arbetsmiljö och utformning av datorstöd [Sammanfattning]
[pdf]
Carl Åborg, Jenny Persson, Inger Boivie, Institutionen för IT, avdelningen för MDI,
Uppsala Universitet |
2. |
Beställar- och leverantörsinteraktion i systemutveckling
[Sammanfattning] [pdf]
Emma Borgström Psykologiska inst. Stockholms universitet Stockholm, Henrik Artman IPLab, Nada
KTH Stockholm, Stefan Holmlid Ericsson Radio Systems, LinLab, Linköping |
3. |
Så gör du mobilt Internet mer användbart.
Släng ut teknikerna och använd sunt förnuft! [Sammanfattning]
[pdf]
Tina Alfonsson, Usability Consultant, Bodil Wennerlund, Information Architect, Ericsson Radio Systems
AB, Mobile Internet Solutions, Stockholm
|
4. |
Utvärdering av onlinehjälp [Sammanfattning]
[pdf]
Anna Eklund, Enea Redina AB, Uppsala |
Session 2 - Utformning och mobilitet
|
5. |
Videomaterial på Designerns Bord: ett gripbart
gränssnitt för hantering av videomaterial [Sammanfattning] [pdf]
Tomas Sokoler, Håkan Edeholt, Martin Johansson, Interaktiva Institutet, Malmö |
6. |
Kontextualiserad video för kontinuerligt lärande inom intensivvården
[Sammanfattning] [pdf
för skärm] [pdf
för utskrift]
Per-Anders Hillgren, Erling Bjarki Björgvinsson, Interaktiva Institutet, Malmö |
7. |
Avskaffa användbarhetsarkitekten. Reflektioner
kring en användbarhetsarkitekts vardag 2001 [Sammanfattning] [pdf]
Pelle Mårtenson, Softronic AB, Stockholm |
8. |
Mobilitet: Människor, artefakter och information [Sammanfattning]
[pdf]
Tomas Lindroth, Christian Östlund, Laboratorium for Interaction Technology, Högskolan
Trollhättan/Uddevalla. |
Programkommitté: Jan Gulliksen och Henrik Artman
Granskare: Ann Lantz, Eva Olsson, Hans Tap, Henrik Artman, Iordanis Kavathatzopoulos,
Mijo Balic och Jan Gulliksen
|
Session 1 - Användbarhet i praktiken
|
1. |
Arbetsmiljö och utformning av datorstöd [pdf]
Carl Åborg, Jenny Persson, Inger Boivie, Institutionen för IT, avdelningen för
MDI, Uppsala Universitet
Av kontorsanställda i Sverige använder ca. 80% av kvinnorna och 60% av männen
dator minst hälften av sin arbetstid. Samtidigt kan vi se en ökning av datorrelaterade
hälsoproblem hos användarna. De viktigaste problemen är bundenhet till datorn,
känslan av att vara styrd samt ökad stress hos de kontorsanställda. De vanligaste
symptomen och besvären är ögontrötthet, belastningsskador som musarm och
värk i nacke och axlar samt stressrelaterade psykosomatiska besvär. Trots att det
finns kunskap om besvär vid datorstött arbete, om riskfaktorer och orsaker, liksom
om vad som kan göras för att undvika eller reducera problemen, blir situationen inte
bättre.
Det finns ett behov av att föra in arbetsmiljökompetens i systemutvecklingsprojekten.
Vare sig systemutvecklare, användbarhetsexperter eller användare har i dag den kompetens
som krävs. Inte heller räcker det traditionella sättet att arbeta med arbetsmiljöfrågor,
med t ex utvärderingar och modifieringar i befintlig miljö och av befintligt datorstöd.
Under hösten planerar vi att testa våra hypoteser inom ramen för det s.k. VERKA-projektet,
som bedrivs inom Skatteförvaltningen och Socialförsäkringsadministrationen. Vi
vill bl.a. angripa ett känt arbetsmiljöproblem, delvis orsakat av brister i datorstödet,
som ett designproblem. Genom att analysera problemet, utforma förslag till lösning
samt utvärdera lösnings-förslagen ur både användbarhets- och arbetsmiljö-synvinkel,
kan vi undersöka hur arbets-miljöfrågor kan integreras i en designprocess.
[Upp]
|
2. |
Beställar- och leverantörsinteraktion i systemutveckling [pdf]
Emma Borgström Psykologiska inst. Stockholms universitet Stockholm, Henrik Artman IPLab,
Nada KTH Stockholm Stefan Holmlid Ericsson Radio Systems, LinLab, Linköping
Beställarkompetens är ett nytt begrepp menat att fokusera beställarens roll
i systemutveckling för användbara system. Med beställarkompetens menar vi förmågan
att plane-ra, formulera, kommunicera och övervaka en systemupphandling och systemutvecklingsprojekt
utifrån ett perspektiv som ser verksamheten i termer av aktivitetsnivå och utvecklingspotential.
Hög beställarkompetens kan sägas vara en förutsättning för att
leverantören ska kunna producera god användbarhet i datorsystemen. Syftet med denna
fallstudie är att studera hur beställare respektive leverantör resonerar kring
olika aspekter av systemutvecklingen samt hur resonemangen tar sig uttryck i deras agerande.
Detta har gjorts genom deltagande observationer av ett systemutvecklingsprojekt samt genom in-tervjuer
med beställaren och leverantören av systemet. Trots bra föresatser uppstod en
del problem i systemutvecklingsprocessen. Detta berodde bland annat på otydlig krav-specifikation,
otillräcklig tidsplanering samt bristande kommunikation.
[Upp]
|
3. |
Så gör du mobilt Internet mer användbart.
Släng ut teknikerna och använd sunt förnuft![pdf]
Tina Alfonsson, Usability Consultant, Bodil Wennerlund, Information Architect, Ericsson Radio
Systems AB, Mobile Internet Solutions, Stockholm
Artikeln ger en bild av mobila användare och beskriver generella för- och nackdelar
med wap- och sms-tjänster. Den bygger dels på en studie av ett tiotal svenska mobila
tjänster, dels på författarnas praktiska erfarenheter av att arbeta med utveckling
och MDI för mobilt internet. Dagens mobila tjänster beskrivs som ostrukturerade och
dåligt synkroniserade med webben. Utveckling av speciellt wap-tjänster beskrivs som
teknikdriven och i avsaknad av användarmedverkan. De brister i användbarhet som beskrivs
i artikeln kan emellertid åtgärdas relativt enkelt genom att använda MDI-metoder
och inte minst sunt förnuft. Artikeln avslutas med konkreta riktlinjer och ett antal tips
för att säkerställa att framtidens mobila tjänster blir mer attraktiva och
lättanvända.
[Upp]
|
4. |
Utvärdering av onlinehjälp[pdf]
Anna Eklund, Enea Redina AB, Uppsala
Onlinehjälp är en viktig del av ett datorsystem. Trots det är kvaliteten på
onlinehjälpen ofta så låg att användarna inte vill använda den. Man
behöver ställa krav på onlinehjälpens användbarhet och säkerställa
den genom att regelbundet utvärdera onlinehjälpen. I denna artikel presenteras kriterier
för heuristisk utvärdering av onlinehjälp. Kriterierna är formulerade som
riktlinjer för hur onlinehjälp bör se ut och fungera. I artikeln beskrivs även
ett praktiskt exempel på hur heuristisk utvärdering av onlinehjälp användes
i kombination med utvärdering med användare. Resultaten från utvärderingarna
visade att många av de användbarhetsproblem som noterades i den heuristiska utvärderingen
även identifierades i utvärderingen med användare. Att kombinera heuristisk utvärdering
med utvärdering med användare upplevdes som positivt. Detta för att man vid den
heuristiska utvärderingen går igenom onlinehjälpen i sin helhet och får
en uppfattning om onlinehjälpen på en övergripande nivå. I utvärderingen
med användare kan man sedan fokusera på de största problemområdena och
samla tillräckligt med detaljinformation för att kunna göra en så bra omdesign
som möjligt. Kriterierna i heuristiken kan även användas som checklista vid utveckling
av onlinehjälp och fungerar då som hjälpmedel i kravställandet.
[Upp]
|
Session 2 - Utformning och mobilitet
|
5. |
Videomaterial på Designerns Bord: ett gripbart
gränssnitt för hantering av videomaterial [pdf]
Tomas Sokoler, Håkan Edeholt, Martin Johansson, Interaktiva Institutet, Malmö
Artikeln presenter ett VideoBord med några VideoKort. VideoBordet är ett mötesbord
som möjliggör kollaborativ utforskning och bearbetning av videomaterial under designsessioner
via ett gripbart gränssnitt för många användare. VideoKorten är papperskort
med en stillbild och text som tillsammans representerar viktiga nyckelsekvenser i videomaterialet.
Respektive nyckelsekvens kan spelas upp genom att en knapp, som finns monterad på varje
VideoKort, trycks in av någon deltagare i design sessionen. VideoKorten kan ligga utspridda
på VideoBordet tillsammans med andra fysiska objekt. Därigenom kan mötesdeltagarna
blanda "länkade" fysiska representationer av videomaterial med andra fysiska
artefakter under brainstormsliknande designsessioner. Därigenom hanteras den utmaning som
ligger i att blanda videons lite ogripbara och kortlivade karaktär med fysiska artefakters
mer bestående och påtagliga gripbarhet. Implementeringen bygger på passiva
RFID-taggar (Radio Frequency Identification) som är permanent monterade på varje
enskilt VideoKort. RFID-taggen är dock modifierad så att aktivering enbart sker genom
att användarna, via en knapptryckning på respektive kort, explicit ger uttryck för
att man önskar få den speciella videosekvensen uppspelad. Preliminära observationer
under en design workshop indikerar att den direkta fysiska manipulationen av VideoKorten tillsammans
med dess direkta koppling till respektive videosekvens möjliggör den mix mellan fysiska
artefakter och digital video som eftersträvades.
[Upp]
|
6. |
Kontextualiserad video för kontinuerligt lärande inom intensivvården
[pdf
för skärm] [pdf
för utskrift]
Per-Anders Hillgren, Erling Bjarki Björgvinsson, Interaktiva Institutet, Malmö
Kontextualiserad video för kontinuerligt lärande inom vården redovisar
hur IT-stöd i form av små mobila gränssnitt skapar nya möjligheter för
dagligt lärande inom vården. Genom att studera arbetssituationen för personalen
på en intensivvårdsavdelning och genom att engagera dem i olika workshops utforskades
deras behov av lärande. Resultatet pekade på att lärande som var kopplat till
det dagliga arbetet var viktigt och att mycket av lärandet bestod av ett ömsesidigt
utbyte av erfarenhet. Ett antal utforskande experiment visade sedan på att egenproducerade
videofilmer är ett lämpligt medium för att stödja ett sådant utbyte.
För att filmerna ska utvecklas med organisationen förespråkas att de produceras
och administreras av personalen. Genom att personalen filmar varandra i olika vardagliga lärosituationer
får filmerna en närhet till den etablerade lärandekulturen. För att filmerna
ska fungera i det dagliga arbetet behöver de även vara nära tillhands i den dagliga
arbetsmiljön samt komma nära intill de arbetsmoment som ska stödjas. Detta kan
möjliggöras genom att filmerna kan spelas upp i en handdator som läser av länkar
till filmerna i form av streckkoder som är utplacerade i arbetskontexten.
[Upp]
|
7. |
Avskaffa användbarhetsarkitekten. Reflektioner
kring en användbarhetsarkitekts vardag 2001 [pdf]
Pelle Mårtenson, Softronic AB, Stockholm
I dag tvingas många användbarhetsarkitekter lägga ner alltför mycket
energi på att argumentera för sin egen existens inför kunder och medarbetare.
Användbarhet efterfrågas inte i så stor omfattning att det har blivit en naturlig
del i varje systemutvecklingsprojekt.
Ett alternativ till att försöka sälja in och argumentera för användbarhet
är att tvinga in ett användarcentrerat arbetssätt i utvecklingsprocessen och
ändra tillgången i stället för efterfrågan. På så sätt
slutar man att erbjuda oanvändarcentrerad systemutveckling som ett alternativ till kunderna.
En strategi för att lyckas med detta är att smyga in ett användarcentrerat
tankesätt tidigt i IT-utbildningarna och få utvecklarna att ta större del i
användbarhetsarbetet. En annan är att användbarhetsarkitekter tar över arbetsuppgifter
som traditionellt har legat hos tekniker.
Lyckas det kan dagens användbarhetsarkitekt avskaffas och en ny träda i kraft, en
som inte ägnar dyrbar arbetstid åt att försvara sitt existensberättigande,
utan designa användbara IT-system tillsammans med användarna, kunden, och utvecklarna.
Artikeln är skriven utifrån erfarenheter av användbarhetsarbete i IT-konsultindustrin.
[Upp]
|
8. |
Mobilitet: Människor, artefakter och information
[pdf]
Tomas Lindroth, Christian Östlund, Laboratorium for Interaction Technology, Högskolan
Trollhättan/Uddevalla.
Vi är idag mycket rörliga, kanske mer än någonsin vilket gör att
arbete inte längre är koncentrerat till den anställdes egna skrivbord utan sker
allt mer i korridorer, konferensrum, flygplatser och på golfbanan. Gränsen mellan
vad som är fritid och arbete blir därmed svårare att dra. Denna föränderliga
miljö kräver nya hjälpmedel för att bedriva ett effektivt och socialt betonat
arbete. För att analysera behov och möjligheter med IT (Informationsteknologi) i dessa
situationer fordras en god förståelse för mobilt arbete och kompetensutveckling.
Artikeln presenterar två ramverk och teorier från MDI-området som behandlar
mobilitet. Tillsammans med två fallstudier diskuterars och jämförs begrepp som
används i samband med mobilitet och flexibelt arbete. Utifrån fallstudier och teorier
diskuteras likheter och skillnader i befintliga ramverk. Gemensamt för de båda teoretiska
ramverken är att de försöker ge svar på frågorna vad är det
som är mobilt och hur är det mobilt, medan frågan varför inte tas upp.
Svaret på frågan varför aktörer/information är mobila är viktig
då även den ger relevanta indikationer till hur Mobil IT (mIT) bör designas.
[Upp]
|
|
|